fbpx

Polisi Pakej Umrah Arovis Travel

Polisi ini adalah terpakai hanya untuk Pakej Umrah yang ditawarkan oleh syarikat Arovis Travel & Tours Sdn Bhd (1375069-P) tanpa melibatkan Pakej-Pakej perlancongan yang lain, untuk Polisi Pakej Pelancongan, sila rujuk laman ini.

Pendaftaran Pakej Umrah

  • Deposit RM1,000 diperlukan untuk menjamin tempahan
  • Bayaran kedua dalam tempoh 40 hari selepas pembayaran deposit
  • Bayaran penuh hendaklah dibuat 60 hari sebelum tarikh perjalanan pakej umrah
  • Tempahan hanya akan dianggap sah selepas pemindahan wang dijelaskan ke akaun bank Arovis Travel & Tours Sdn Bhd, syarikat tidak akan bertanggungjawab sekiranya pembayaran dibuat kepada akaun bank selain yang dinyatakan di atas
  • Jumlah harga yang dinyatakan dalam dokumen anda adalah asas bukan komisen dan tidak termasuk Cukai Perkhidmatan & Jualan (SST), sekiranya ada
  • Butiran setiap apa yang termasuk didalam Pakej Umrah akan diperincikan didalam Invois

 

Surcaj Pembatalan Pakej

  1. Perkara 3.2.1 Jadual Keempat, Akta Industri Pelancongan 1992, pembatalan tempahan perlu secara bertulis dan ianya mestilah munasabah seperti kematian dan sakit yang tidak boleh sembuh. Selain itu, ianya bergantung kepada budi bicara pihak syarikat, jika syarikat menerima notis untuk membatalkan tempahan itu 45 hari atau lebih sebelum tarikh berlepas, fi pentadbiran minimum sebanyak 3% daripada tamban pelancongan seorang akan dikenakan

  2. Perkara 3.2.2 Jadual Keempat, Akta Industri Pelancongan 1992, jika notis pembatalan diterima 44 hari atau kurang sebelum tarikh berlepas, caj yang berikut akan terpakai:

  • 31-44 hari bekerja sebelum tarikh berlepas – Pelucutan Deposit
  • 21-30 hari bekerja sebelum tarikh berlepas – 35% daripada harga
  • 11-20 hari hari bekerja sebelum tarikh berlepas – 50% daripada harga
  • 4-10 hari bekerja sebelum tarikh berlepas – 75% daripada harga
  • 3 hari bekerja atau kurang sebelum tarikh berlepas – 100% daripada harga


Akta ini adalah sebagai rujukan sahaja, segala kos yang telah dibayar oleh pihak syarikat kepada pihak ketiga seperti Tiket Kapal Terbang dan Penginapan adalah terhad dan tidak boleh dikembalikan kerana ianya tertakluk kepada Terma & Syarat pihak ketiga tersebut, tiada bayaran balik dibenarkan jika pelanggan telah disahkan positif penyakit berjangkit yang perlu dikuarantin di Malaysia dan perlindungan akan diproses dengan Insurans Polisi Perjalanan yang telah diambil oleh pelanggan.

Terma & Syarat Pakej Umrah Arovis Travel

1.0 Perlindungan di bawah Undang-Undang Malaysia

1.1 Setiap Pelanggan Arovis Travel & Tours Sdn Bhd adalah dilindungi kerana Arovis Travel & Tours Sdn Bhd adalah ejen pelancongan sah yang telah diberikan lesen oleh Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya Malaysia mengikut Akta Industri Pelancongan 1992 dan mempunyai Lesen Khas Umrah dibawah Inbound, Outbound, Ticketing & Umrah dengan No. Lesen KPK L/N 10244.

1.2 Setiap Pelanggan Arovis Travel & Tours Sdn Bhd adalah dilindungi dibawah Akta Perlindungan Pengguna 1999 atau Akta 599 bagi menjamin perkhidmatan terbaik dapat diberikan oleh Arovis Travel & Tours Sdn Bhd mengikut Terma & Syarat yang telah ditetapkan oleh syarikat dan dipersetujui bersama oleh pihak syarikat dan anda Surat Akuan ini adalah sah dibaca bersama mengikut Akta Kontrak 1950. 

2.0 Arovis Travel & Tours Sdn Bhd sebagai pihak ketiga/pihak neutral
2.1 Arovis Travel & Tours Sdn Bhd hanyalah perantara antara anda dan syarikat penerbangan, penginapan hotel, pengangkutan dan/atau pembekal perkhidmatan (pembekal darat). Arovis Travel & Tours Sdn Bhd bukanlah pemilik atau pengendali mana-mana syarikat penerbangan atau pengangkutan, penginapan hotel atau mana-mana destinasi pelancongan atau mana-mana pembekal yang berkaitan dengan pakej anda.

2.2  Oleh itu, Arovis Travel & Tours Sdn Bhd tidak boleh dipertanggungjawabkan ke atas sebarang kehilangan, kerosakan, kelewatan, kesukaran atau kecederaan yang menimpa anda akibat daripada pelanggaran kontrak, peninggalan atau kecuaian yang disengajakan atau tidak disengajakan oleh syarikat penerbangan, syarikat penginapan hotel, pengangkutan. syarikat dan pembekal perkhidmatan (ground handling provider).

3.0 Ketepatan butiran atau maklumat peribadi semasa menempah pakej
3.1 Semasa menempah pakej, semua butiran yang anda berikan kepada Arovis Travel & Tours Sdn Bhd adalah maklumat yang akan digunakan oleh syarikat untuk menyempurnakan pakej yang anda langgan. Anda dikehendaki menyemak sendiri semua butiran/maklumat peribadi sebelum membuat pembayaran deposit dan jika tiada pembetulan dibuat, semua maklumat yang diberikan adalah dianggap benar dan muktamad.

3.2 Arovis Travel & Tours Sdn Bhd tidak boleh dipertanggungjawabkan untuk sebarang insiden atau masalah yang timbul akibat daripada butiran atau maklumat peribadi yang tidak betul yang anda berikan. Anda bertanggungjawab sepenuhnya untuk mengisytiharkan status kesihatan anda sebelum Tarikh Perlepasan

3.3 Arovis Travel & Tours Sdn Bhd berhak untuk menolak tempahan anda jika tahap kesihatan anda didapati membahayakan kesihatan dan keselamatan anda sendiri atau mengurangkan keselesaan atau keseronokan ahli kumpulan pelancongan anda yang lain. Sekiranya anda memerlukan bantuan kerana kesihatan anda, anda dikehendaki membawa ahli keluarga lain untuk membantu anda semasa perjalanan dan membawa peralatan bantuan anda sendiri seperti kerusi roda dan ubat-ubatan anda sendiri. 

3.4 Arovis Travel & Tours Sdn Bhd tidak boleh dipertanggungjawabkan untuk menjaga anda secara peribadi atau menyediakan ubat-ubatan jika anda sakit. Jika keadaan anda memerlukan penjagaan diri, Arovis Travel & Tours Sdn Bhd berhak untuk mengenakan bayaran tambahan kepada anda untuk mengupah pihak ketiga untuk menjaga anda.

4.0 Jadual Perjalanan Pakej

4.1 Tiada Kesesuaian Jadual Perjalanan Dijamin walaupun Arovis Travel & Tours Sdn Bhd berusaha untuk memberikan perkhidmatan yang terbaik, Arovis Travel tidak menjamin bahawa semua acara yang disediakan adalah bebas risiko dan sesuai untuk semua peringkat umur atau individu yang mempunyai rekod kesihatan yang lemah.

4.2 Arovis Travel tidak boleh dipertanggungjawabkan atau menanggung liabiliti jika timbul sebarang masalah berkaitan kesihatan, kesakitan atau kematian akibat daripada mana-mana bahagian program pakej yang anda ikuti, sama ada program tersebut dinyatakan dalam surat pengesahan, iklan atau brosur Arovis Travel atau program tambahan semasa perjalanan sedang berjalan. Arovis Travel menasihatkan anda bertanggungjawab ke atas risiko dalam mengikuti Pakej yang ditawarkan. 

5.0 Kemungkinan Pertukaran Jadual Perjalanan

5.1 Kemungkinan Pertukaran Program adalah tertakluk kepada Peraturan 9 Jadual Keempat Akta Industri Pelancongan 1992 Sekiranya terdapat sebarang perubahan jadual perjalanan, Arovis Travel akan membuat jadual perjalanan alternatif dan Arovis Travel tidak bertanggungjawab untuk memastikan jadual perjalanan alternatif akan sama dengan kos yang telah dibayar atau mempunyai nilai yang sama seperti jadual perjalanan asal. 

6.0 Terma Pembayaran
6.1 Arovis Travel & Tours Sdn Bhd hanya menerima pembayaran secara tunai, draf bank atau cek peribadi. Arovis Travel & Tours Sdn Bhd berhak untuk menahan tempahan pakej anda sehingga pembayaran deposit dibuat melalui draf bank atau cek peribadi anda. Arovis Travel & Tours Sdn Bhd tidak bertanggungjawab sekiranya pakej yang anda tempah telah habis dijual kerana kelewatan pembayaran draf bank atau cek peribadi anda. 

6.2 Untuk pembayaran pakej yang kurang daripada 7 hari bekerja sebelum tarikh penerbangan, Arovis Travel & Tours Sdn Bhd berhak untuk menolak pembayaran melalui cek persendirian dan jika tiada pembayaran pakej dibuat secara tunai, ia mungkin menyebabkan pakej anda dibatalkan secara automatik dan mana-mana bayaran pakej yang telah dibayar akan dibatalkan mengikut Jadual Keempat Akta Industri Pelancongan 1992.

7.0 Penerbangan
7.1 Pakej anda termasuk tiket penerbangan dari klia/klia 2 ke destinasi sahaja tetapi tidak termasuk tiket penerbangan domestik ke klia/klia 2. Walaupun surat pengesahan dan jadual penerbangan anda telah dicetak, jadual masih tertakluk kepada pindaan oleh pihak syarikat penerbangan. Oleh itu, sekiranya berlaku sebarang perubahan atau pindaan kepada jadual penerbangan, Arovis Travel & Tours Sdn Bhd tidak boleh dipertanggungjawabkan ke atas sebarang kerosakan termasuk tetapi tidak terhad kepada pampasan untuk bayaran pertukaran tiket domestik, hotel tambahan atau kesusahan lain akibat daripada pindaan. 

7.2 Arovis Travel & Tours Sdn Bhd juga tidak bertanggungjawab ke atas sebarang tuntutan pampasan yang timbul akibat perubahan jadual, kelewatan, pembatalan, sambungan terlepas, masalah mekanikal, cuaca buruk, penyusunan semula tempat duduk dalam penerbangan, kehilangan/tertangguh bagasi, kelewatan pemeriksaan imigresen dan/atau penolakan menaiki pesawat oleh syarikat penerbangan.

8.0 Penginapan & Perubahan Hotel
8.1 Klasifikasi penginapan Penarafan bintang hotel yang dinyatakan dalam mana-mana iklan, risalah atau surat-menyurat daripada Arovis Travel adalah untuk rujukan sahaja. Penilaian hotel dan jumlah bintang mungkin berbeza dari satu negara ke negara lain. 

8.2 Arovis Travel & Tours Sdn Bhd tidak boleh memberi sebarang jaminan tentang kesesuaian hotel mengikut rating hotel seperti yang diiklankan. Anda tidak boleh membatalkan pakej anda atas alasan ralat penilaian hotel.

8.3 Arovis Travel & Tours Sdn Bhd berhak menukar hotel penginapan daripada hotel yang dinyatakan dalam brosur atau surat pengesahan pakej atas sebab tiada kekosongan atau masalah kerosakan bilik dengan syarat notis awal diberikan kepada anda sekurang-kurangnya 24 jam dari tarikh kemasukan ke hotel. Jika ini berlaku, Arovis Travel & Tours Sdn Bhd tidak memberi sebarang jaminan tetapi akan melakukan yang terbaik untuk mencari hotel penginapan alternatif yang setara atau lebih baik. 

8.4 Arovis Travel & Tours Sdn Bhd tidak boleh bertanggungjawab atau menanggung liabiliti untuk sebarang masalah yang timbul akibat daripada penggantian hotel penginapan.

9.0 Polisi Hotel 

9.1 Polisi mengenai masa daftar masuk dan daftar keluar hotel penginapan adalah berbeza mengikut polisi hotel. 

9.2 Arovis Travel & Tours Sdn Bhd tidak boleh dipertanggungjawabkan atau dipertanggungjawabkan atas sebarang kesulitan yang mungkin anda alami akibat polisi daftar masuk dan daftar keluar hotel.

10.0 Jenis dan Klasifikasi Bilik 

10.1 Jenis dan klasifikasi bilik termasuk kemudahan (kemudahan) yang disediakan di dalam bilik adalah berbeza mengikut hotel dan negara destinasi. Arovis Travel & Tours Sdn Bhd tidak menjamin bahawa penginapan anda akan betul-betul seperti yang digambarkan dalam iklan atau risalah kami. 

10.2 Arovis Travel & Tours Sdn Bhd tidak boleh bertanggungjawab atau menanggung liabiliti atas kesusahan yang anda alami akibat daripada perbezaan jenis dan klasifikasi bilik yang anda terima atau kerana kekurangan kemudahan di dalam bilik.

11.0 Ketidaktentuan Keadaan Semasa

11.1 Sekiranya berlaku ketidaktentuan keadaan semasa yang boleh menjejaskan pakej yang telah diambil termasuk penukaran hotel, penurunan taraf hotel, penukaran tarikh penerbangan, atau penukaran jadual perjalanan, Arovis Travel & Tours Sdn Bhd akan memberikan Notis Rasmi untuk menjelaskan keadaan ketidaktentuan keadaan semasa, termasuk pembayaran tambahan atau pemulangan wang, ianya adalah mengikut Jumlah Nilai yang telah diluluskan oleh Arovis Travel & Tours Sdn Bhd, 

11.2 Anda adalah tidak berhak untuk meminta nilai tambahan atau pengurangan kos perbezaan antara Pakej asal dan Pakej baru yang telah diubah yang berlaku akibat dari ketidaktentuan keadaan semasa yang bukan berada dibawah kawalan Arovis Travel & Tours Sdn Bhd.

12.0 Perlindungan Insurans Perjalanan Tambahan 

12.1 Arovis Travel & Tours Sdn Bhd hanya menyediakan perlindungan takaful kumpulan terhad seperti yang dinyatakan dalam brosur. Mengikut peruntukan Peraturan 12 Jadual Keempat Akta Industri Pelancongan 1992, anda amat dinasihatkan untuk mengambil insurans perjalanan tambahan untuk menampung perjalanan anda. Anda bebas memilih syarikat insurans yang sesuai dengan keperluan anda dan jenis perlindungan yang terbaik untuk anda. 

12.2 Apabila anda memilih untuk tidak mengambil insurans perjalanan tambahan, ini bermakna anda sedar dan bersetuju untuk menerima liabiliti dan risiko penalti pembatalan, kerosakan dan perbelanjaan tambahan yang tidak dijangka termasuk  tidak terhad kepada perbelanjaan kecemasan perubatan semasa perjalanan. 

12.3 Jika anda telah membeli insurans tambahan, anda dinasihatkan untuk menyemak terma yang terkandung dalam polisi insurans untuk memastikan perlindungan yang diperolehi adalah mencukupi.

Deklarasi Kesihatan Pelanggan Umrah Arovis Travel

Pelanggan yang mengikuti Pakej Umrah Arovis Travel adalah diminta untuk mengisi Borang Deklarasi Kesihatan, borang ini adalah perlu bagi tujuan permohonan Insurans atau Takaful Perjalanan.

Antara penyakit yang perlu diisytiharkan oleh pelanggan adalah seperti berikut: 

  • Hyperlipidemia – Kolestrol Tinggi
  • Anemia/Thalassemia – Penyakit Berkaitan Darah
  • Back Pain – Sakit Belakang
  • Fatty Liver – Hati Berlemak
  • Gallstone – Batu Karang Hempedu
  • Rhinitis/Sinusitis – Resdung
  • Hemorrhoid/Piles – Buasir
  • Obesity
  • Asthma
  • CAD/IHD/Heart Condition – Penyakit Jantung Koronari
  • Hypertension – Darah Tinggi
  • Hepatitis
  • Arthritis/Gout
  • Diabetes Melitus – Kencing Manis
  • Prolapse Intervertebral Disc/Slip Disc – Pengherniaan Cakera Spina
  • Gastritis/Gastroesophageal Reflux Disease – GERD
  • Thyroid Condition – Tiroid
  • Blurred Vision – Penglihatan Kabur
  • Kidney Problem – Penyakit Buah Pinggang
  • Autoimmune Disease – Penyakit Autoimun


Pelanggan yang mempunyai diagnosis penyakit kronik, diminta untuk melampirkan Surat Pengesahan Kesihatan atau Surat Kebenaran Menunaikan Umrah daripada Fasiliti Kesihatan, Hospital atau Klinik yang berdaftar dengan Kementerian Kesihatan Malaysia